800 km van huis

Lieve volgers en lezers,

De laatste dagen op de fiets gaan nu toch wel erg snel. Na Kreblitz richting het Spreewald. Het werd duidelijk aangegeven en het asfalt reed goed. Ik heb hier vooral in Oost Duitsland vaak op het trottoir gefietst om die grote hobbelige kasseien te vermijden. Alle schroeven gaan los zitten! Na 20 km trappen lag het Spreewald voor me. Het is een bijzonder landschap gevormd door de rivier Spree met vele zijtakken. Ze noemen het ook wel Groen Venetië. Veel bruggetjes verbinden alle fiets-en wandelwegen en daarbij is er ook een knooppuntennetwerk. Een wirwar van weggetjes. Dus ideaal om te fietsen en dat is goed merkbaar. DRUK! Ik was dat een beetje ontwend. Jaren geleden bezocht ik Lubbenau en dit keer Luckau en Burg. Het Spreewald staat ook bekend om de augurken. Nog een overblijfsel uit het DDR tijdperk. Ze gaan nog steeds als zoete en zure over de toonbank maar worden nu weinig meer hier geteeld. Ze komen oa.uit Vietnam. Tja….

Spreewald Luckau

Doordat er veel bruggen waren afgesloten was het een zoektocht om met de beladen fiets mijn weg te vinden. Trappen op lukt nu eenmaal niet. Een gondelier wist wel de weg en zo kwam ik weer op de weg naar Burg waar ik de camping nam voor de nacht. Een peperdure camping met de naam Kneipp Erlebenis. Het was een enorme belevenis om hier €.20,50 te betalen voor een stukje kale grond.

Met de vouwwagen op pad..

Vandaag is het 4 juni en mijn laatste langere fietsdag. Vanmorgen had ik wel een bijzondere belevenis! Al vroeg zat ik op de fiets om eerst nog naar Weidenberg te rijden om het Wilgenhuis Arena Salix te zien. Een levend beeldhouwwerk van gevlochten wilgentakken. Ik had er over gelezen op internet. Het was mooi en ik laat jullie wat foto’s zien.

Arena Salix

Meteen maar koffiepauze en daar raakte ik aan de praat met een oude man. Iedere dag maakt hij hier een praatje met bezoekers. Hij vertelde over de omgeving en over de plaats Burg waar hij was geboren. Hij gaat vaak naar de kerk en vertelde dat de parochie van Burg dit jaar 50 jaar partnerschap heeft met Oud Beijerland. Even dacht ik het niet goed te verstaan. Oud Beijerland? Het klopte helemaal. Als dat niet bijzonder is. We wonen er ongeveer 20km bij vandaan! Uiteraard ging ik even bij de kerk langs. En daar zag ik dus meteen hoe ver ik van huis was!

De rest van de dag ging snel voorbij. Nog 40 km trappen naar Gablenz voor de overnachting. Ik volgde een leuke route via fietspaden, knooppunten en door kleine dorpen. Overal is wel iets te zien. Plaatsnamen staan ook in het Pools aangeduid want de grens is niet ver weg.

Stropoppen in Gulben
Oude herinneringen
Slapen in Gablenz onder Cottbus met pijl.
Uitzicht vanuit de tent. Tropical Duitsland.

Morgen vertrekt Theo al vroeg en we zien elkaar in Bad Muskau. Er is een mooi kasteel en allerlei andere bezienswaardigheden. Voor mij ongeveer nog 36 km fietsen, dus ik hoef niet zo vroeg op. Eén ding staat vast..ik heb enorm genoten van deze prachtige fietstocht. Alles ging goed en ik voel me prima.

Heel veel dank voor jullie lieve reacties. Fijn dat jullie weer met plezier achter op mijn bagagedrager zaten.

Met groeten uit zonnig Duitsland. Jullie horen me later weer.

9 thoughts on “800 km van huis

  1. Super mooie foto’s Noor, en je weet hee, toeval bestaat🤗
    De mooie verhaal van meneer uit Burg, heeft jou nieuwsgierig gemaakt voor de ⛪️, Oud Beijerland partnerschap, ik denk dat je dacht, he is taking me in de mailing 😅zo leuk dit soort dingen, veel plezier samen met Theo, samen genieten,
    Bedankt voor het delen van jou mooie tocht weer. Ik spring nu van de bagagedrager af, en kijk ernaar uit naar de volgende reis,
    Dikke knuffel van mij 💋

  2. Wat knap dat je toch altijd van die leuke verslagen schrijft Noor. Ik ben heel blij dat je zo lekker aan het genieten bent en na deze tocht volgt er vast en zeker wel weer een andere (bij leven en welzijn zei mijn moeder altijd) ?? Maak er nog een paar mooie dagen van samen met Theo en dan is het straks weer op huis aan waar het ook fijn is. Dankjewel dat ik een stukje mee mocht rijden. ?? Ik hoop dat ik zelf ook heel snel weer zover ben dat ik op pad kan.??

    Verzonden vanaf Outlook voor Androidhttps://aka.ms/AAb9ysg ________________________________

  3. Goedemorgen Noor. Weer met plezier je verhalen gelezen. Wat “bijzonder” dat daar ook knooppunten zijn… kun je dat vergelijken met ons knooppunten-netwerk?
    Geniet van je “laatste” fietsdag en je weerzien/vakantie met je lief!

  4. Hoi Noor, ik heb een verrassing voor je ,Theo is onderweg want ik heb net een berichtje van hem gehad, nog wel even gevraagd of hij zijn paspoort mee had wel zo makkelijk want hij was nog in NL. Als ik dit alles zo lees denk ik dat we wel het zelfde over Oost Duitsland denken, heerlijk de mensen, het eten, eigenlijk alles en de augurken komen niet alleen daarvandaan ook uit NL ik heb ze er ook gebracht maar dat was toen in West Duitsland maar hoe dan ook ik denk dat je nog lang over deze rit zal nadenken, o ja de keitjes ha ha niet alleen je fiets kan er niet tegen ook voor een auto zijn ze niet fijn, kun je nagaan hoe degelijk de oude Trabantjes en Borgwards waren want die rijden nog steeds rond, maat ook een Mazda gaat dat redden dus kijk af en toe eens om want hij komt er aan , Groeten uit een zon overgoten HHW

  5. Hoi Noor,

    Wat jammer dat dit weer je laatste verhaal is voorlopig! Super dat de tocht ook probleemloos is verlopen.
    Bij de Kneip Erlebnis word je dus uitgeknepen! Dat is een goede waarschuwing voor al je volgers. De erebooog van wilgetakken, kan bijna geen toeval zijn. Die was er speciaal voor jou!
    En nu ben je waarschijnlijk al weer thuis in het echte Zuidhollandse land! Heel veel plezier met het navertellen van dit mooie avontuur. Zo heb je de reis voorlopig nog even bij je!
    Groetjes ook voor Theo!

    Ans

Plaats een reactie